Efter svarta rubrikerna – eleverna försvarar sin skola

Norrköping
Lästid cirka 4 min

När eleverna läste artiklarna i NT blev de chockade. Nu rycker de ut till skolans försvar. De är medvetna om att det finns brister. Men enligt dem är inte vardagen så nattsvart som den framstår. Det här är fyra sjundeklassares tankar om sin egen skola.

Lärare som misshandlas, personal med ångestproblematik och en otrygg, stökig skola där elever har tagit över från de vuxna.

Så har Mosstorpskolan beskrivits i NT:s granskning om våldet på högstadiet. Texterna har nått många, även till huvudpersonerna – barnen som går till skolan varje dag.

Sista lektionen för dagen är över. På ett fik i Skärblacka sitter fyra sjundeklassare och vill berätta. NT har kommit för att lyssna. 

De heter Milla, Hilma, Hilda och Isabelle. De trivs, de känner sig trygga, nästan alltid i alla fall – och de lär sig saker under lektionerna.

Hilma Kungshammar, Isabelle Gilenfall, Hilda Harrysson och Milla Sallermo kontaktade NT och ville ge en annan bild av Mosstorpskolan.
Hilma Kungshammar, Isabelle Gilenfall, Hilda Harrysson och Milla Sallermo kontaktade NT och ville ge en annan bild av Mosstorpskolan.

– Det kändes tufft att läsa det ni har skrivit eftersom inget positivt kom fram, säger Isabelle Gilenfall.

Men deras första reaktion på NT:s granskning var en annan. 

Alla fyra använder ordet chock.

Isabelle Gilenfall är en av eleverna som blev chockad när hon läste NT:s artiklar om Mosstorpskolan.
Isabelle Gilenfall är en av eleverna som blev chockad när hon läste NT:s artiklar om Mosstorpskolan.

För ingen visste hur illa det var. Eleverna är alla ett exempel på hur det kan se ut i en skola. Problemen som vuxenvärlden brottas med innanför samma väggar går många elever helt eller delvis obemärkt förbi i vardagen.

– Det ni skriver om är sant, men mycket av det visste vi elever inte om, säger Milla Sallermo.

– När jag läste om den misshandlade läraren blev jag chockad. Det kändes inte bra att läsa om det i tidningen först. Vi borde ha fått den informationen från skolan istället, säger Hilma Kungshammar.

Det finns tre elever som gör mig otrygg och ger mig en klump i magen när man ser dem.

Milla Sallermo

Går i sjuan på Mosstorpskolan

De har gått på Mosstorpskolan sedan starten av sjuan. Efter snart en termin skulle de inte vilja byta skola och att de skulle rekommendera den till sina vänner.

– När våra kompisar på andra skolor hör att vi trivs bra blir de förvånade efter att ha läst allt om Mosstorpskolan. Det händer saker här som inte är bra, men det gör det på alla högstadieskolor, säger Isabelle Gilenfall.

Känner ni er trygga i skolan?

– Ja, hela tiden förutom när det har varit ett stort bråk eller slagsmål, säger Hilma Kungshammar.

Eleverna räknar till att de själva har sett ett eller två slagsmål under den här terminen. De skedde i skolans korridorer mellan elever.

Hilma Kungshammar berättar att hon känner sig trygg på skolan. För det mesta.
Hilma Kungshammar berättar att hon känner sig trygg på skolan. För det mesta.

– Vad jag har sett så har det varit två elever mot en. De drog i håret, puttade in mot väggen och slog i magen, säger Isabelle Gilenfall.

Hur känns det att se sånt?

– Man blir otrygg då och vill inte gå till skolan. Om man känner den personen som har blivit påhoppad är man rädd för att man själv också ska bli det. Men känslan hänger inte kvar så länge, man går vidare, säger Hilma Kungshammar.

Finns det elever på skolan som ni är rädda för?

– Jag har varit rädd för en person men den är inte kvar längre, säger Isabelle Gilenfall.

– Det finns tre stycken som gör mig otrygg och ger mig en klump i magen när man ser dem, säger Milla Sallermo.

Eleverna understryker att Mosstorpskolan inte är den enda skolan med problem. De återberättar kompisars historier från andra skolor. De handlar om hårda kommentarer, slagsmål och stryptag.  

– På vissa skolor händer det mer än här och på vissa andra händer ingenting, säger Isabelle Gilenfall. 

Milla Sallermo säger att eleverna inte kände till en stor del av  det som framkom om deras skola i NT:s artiklar.
Milla Sallermo säger att eleverna inte kände till en stor del av det som framkom om deras skola i NT:s artiklar.

Flera källor som NT har pratat med vittnar om bristande studiero i klassrummen på Mosstorpskolan. Det är en bild som eleverna inte helt köper.

De upplever en studiero. Inte alltid, men oftast.

Av tio lektioner, hur många är det lugn och ro på?

– Sju, åtta. Det är ganska bra, säger Hilda Harrysson medan de andra håller med. 

En bra lärare ska vara snäll, visa respekt och inte vara arg.

En bra lärare ska vara snäll, visa respekt och inte vara arg.

Hilda Harrysson

Går i sjuan på Mosstorpskolan

Alla menar att det generellt är stökigare när vikarier ansvarar för lektionen. Speciellt när de är nya och inte känner eleverna. 

Hittills under 2024 har 26 av 64 anställningar på skolan löpt ut. De har ersatts av 23 anställningar. Med andra ord har omsättningen på personal på skolan varit relativt hög.

Det är något som eleverna säger att de märker av. 

De vet om att ytterligare två lärare som kommer att lämna skolan efter jul. Eleverna tror att finns fler bland personalen som också funderar på att byta arbetsplats. 

Föräldrarna borde ta ett större ansvar.

Hilma Kungshammar

Går i sjuan på Mosstorpskolan

Hur ska en bra lärare vara?

– Snäll, visa respekt och inte vara arg. Läraren ska lyssna på hur vi elever vill lära oss och inte bara tycka att alla ska lära sig på samma sätt, för det fungerar inte, säger Hilda Harrysson.

– De ska komma in med en positiv inställning och inte som om de redan har gett upp på första dagen, säger Isabelle Gilenfall.

Milla Sallermo, Hilma Kungshammar, Hilda Harrysson och Isabelle Gilenfall vill förbättra Mosstorpskolan genom att öka tryggheten.
Milla Sallermo, Hilma Kungshammar, Hilda Harrysson och Isabelle Gilenfall vill förbättra Mosstorpskolan genom att öka tryggheten.

När eleverna får frågan hur de vill att skolan ska förbättras handlar samtalet delvis om soffgrupper och brädspel. 

Men en sak nämns först, en ökad trygghet.

– Ta bort de elever som gör saker så att man blir otrygg, säger Milla Sallermo.

– Man borde blanda in föräldrar mer. De vet om just deras barn gör andra otrygga. Föräldrarna borde ta ett större ansvar, säger Hilma Kungshammar.